Konfiguracja śledzenia Analytics strony, nie jest to zadane zarezerwowane dla programistów. Każdy właściciel strony internetowej powinien to umieć zrobić . Wystarczy, że masz podstawowe pojęcie o budowie kodu źródłowego dokumentu html lub… ten wpis, w którym pokażę jak ustawić nowe konto Google Analytics i dodać na swoją stronę kod śledzenia Google Analitycs.
Zakładanie konta śledzenia analitycs
Pierwszą rzeczą, jaką należy wykonać jest utworzenie konta w usłudze Google Analitycs. Jeśli posiadasz konto na Gmailu lub korzystasz z Google Apps, wystarczy, że wejdziesz na stronę http://www.google.pl/analytics/ i zalogujesz się na dane, których używasz do logowania na koncie Google. Jeśli takiego konta nie posiadasz – będzie trzeba je założyć tak jak pokazuje poniższy obrazek:
Przy pierwszym zalogowaniu na nowo utworzone konto , pojawi się plansza powitalna. Kliknij Rejestracja, aby przejść dalej.
Na kolejnym ekranie zostaniesz poproszony o wybór przedmiotu śledzenia. Warto w tym miejscu wspomnieć, że Google od pewnego czasu bardzo mocno rozbudowuje swoje statystyki, dzięki czemu Google Analytics może być używane zarówno do śledzenia zachowania użytkowników witryn internetowych, jak i aplikacji mobilnych. Mamy także do wyboru dwie metody śledzenia – klasyczną oraz Universal Analytics, dającą nieco więcej możliwości.
W kwestii śledzenia, oczywiście skupimy się na śledzeniu witryny. Natomiast przy wyborze metody śledzenia, zalecam wybór Universal Analytics. Poniżej znajdziesz jeszcze kilka pól, takich jak nazwa konta, nazwa adres witryny itd.
Na uwagę zasługuje tu adres url witryny, gdzie oczywiście należy podać adres strony, którą zamierzasz analizować, oraz ustawienia strefy czasowej, dla poprawności danych dziennych i godzinowych w raportach.
Pozostałe pola możesz wypełnić dowolnie. Informacje w nich zawarte będą widoczne dla Ciebie w panelu Analytics i w razie potrzeby będzie można je zmienić w ustawieniach konta.
Pobranie kodu śledzenia Analytics
Wszystkie dotychczasowe ustawienia zatwierdzamy przyciskiem Pobierz kod śledzenia. Następnie przeniesieni zostaniemy na stronę z gotowym kodem śledzenia. Jeśli silnik Twojej strony internetowej posiada natywną obsługę śledzenia Google Analytics lub są dostępne wtyczki (jak np. dla WordPress lub Joomla) i nie masz zamiaru modyfikować kodu śledzenia w przyszłości, cały proces instalacji kodu możesz ograniczyć do wpisania identyfikatora usługi w ustawieniach modułu lub wtyczki na swojej strony internetowej. Identyfikator, to ciąg znaków o postaci UA-XXXXXXXX-X.
Osobiście jednak rekomenduję samodzielne dodanie kodu do szablonu strony internetowej. Dzięki temu mamy większą kontrolę nad tym, gdzie kod się znajdzie oraz, możliwość modyfikacji jego działania.
Instalacja kodu śledzenia Analytics
Każda strona posiada sekcję <head>, czyli nagłówek i <body>, w której znajduje się właściwa treść Twojej strony internetowej. Gdy otworzysz kod źródłowy strony www, każda będzie wyglądała mniej więcej tak:
To cała wiedza z zakresu programowania, jakiej potrzebujesz na tym etapie 🙂
Gdzie dodać kod śledzenia Google Analitycs?
W wielu miejscach w sieci znajdziesz informację, że kod śledzenia należy wkleić tuż przed znacznikiem zamykającym sekcję </body>. Jest to zdecydowanie przestarzała informacja, pochodząca jeszcze z czasów, gdy skrypt Google Analytics był synchroniczny, a łącza powolne. Umieszczanie go jako ostatni skrypt w kolejce pozwalało przyspieszyć ładowanie strony www.
Od dłuższego czasu jednak, kod śledzenia Google Analytics jest asynchroniczny, co oznacza, że ładuje się niezależnie od elementów strony internetowej i w żaden sposób ich nie blokuje. Dlatego warto umieścić go jak najwyżej – najlepiej jako jeden z elementów sekcji <head>.
Dlaczego właśnie tu? Przede wszystkim, im wcześniej kod zostanie wywołany, tym szybciej zaczną być przekazywane do statystyk informacje o wizycie. Po drugie, umieszczenie kodu w początkowej sekcji dokumentu html gwarantuje, że zliczona zostanie każda wizyta na stronie, bowiem nagłówek zostanie odczytany przez przeglądarkę w pierwszej kolejności.
Google potrzebuje ok. 24 godzin na synchronizację i wyświetlenie pierwszych danych w raportach. Warto jednak wprowadzić jeszcze kilka drobnych ustawień, aby nasze raporty były nieco pełniejsze.
Co jeszcze warto ustawić?
Pierwszą rzeczą po dodaniu śledzenia, jaką warto dodać do raportów Analytics są ustawienia społecznościowe. Znajdziesz je pod tą nazwą w ustawieniach konta:
Dodajemy adresy profili social media, które wpływają na ruch na stronie www, firmowy fan page na Facebooku, czy Instagram. Warto w tym miejscu jako osobne źródło wpisać także po prostu adres internetowy swojej strony www.
Dzięki temu widoczne w raportach społecznościowych będą także dane referujące do Twojej strony, ale pochodzące z innych niż Twoje profile źródeł (np. udostępnienie linka do strony na Facebooku przez jednego z odwiedzających).
Jeśli korzystasz z Google Webmaster Tools, warto także połączyć ze sobą konta Analytics i GWT. Dzięki temu część danych o kondycji witryny, czy dotyczące słów kluczowych, poszerzy dane dostępne standardowo w Google Analitycs. Odpowiednią opcję znajdziesz w ustawieniach usługi, na samym dole.