FAQ

Najczęściej zadawane pytania w jednym miejscu

Co to jest AMP?

AMP to zbiór wytycznych oraz dodatków upraszczających kod źródłowy witryny. Umożliwia on wczytywanie strony bez opóźnienia.

Ile kosztuje strona internetowa?

Nie można jednoznacznie określić kwoty za stronę internetową. Czemu? Wszystko zależy od użytej technologi do jej budowy, od HTML 5 po przez AMP, CMS a kończąc na napisaniu całego systemu do jej obsługi. Trzeba również pamiętać, że zdjęcia same się nie zrobią a kupno zdjęć komercyjnych nie koniecznie muszą pasować. do tematyki strony. Trzeba również poświecić czas na wybranie i dopasowanie wszystkich elementów w jedną całość.

Czy potrzebne mi są profile w sieciach społeczniościowych?

Tak. Podtrzymuje to kontakt z odbiorcą jak również informuje go o aktualnych wydarzeniach lub nowościach.

Czy powinieniem umieścić swoja firmę w Google Maps?

Tak, ponieważ pod czas nawigacji wykorzystujące Google Maps twoja strona internetowa oraz informacje o Twojej firmie pokażą się bez pośrednio na mapie.

Czy powinieniem umieścić swoja firmę w Bing Maps?

Tak, ponieważ pod czas nawigacji wykorzystujące Bing Map twoja strona internetowa oraz informacje o Twojej firmie pokażą się bez pośrednio na mapie. Facebook wykorzystuje mapy Bing więc jest warty uwagi.

Co to jest CMS?

CMS, skrót od Content Managment System (System zarządzania treścią) to napisany lub ściągnięty (Open Source rzecz jasna), który powoduje bardzo duże ułatwienie w zarządzaniu stroną internetową, i jej funkcjonalności.

Czy potrzebna mi jest aktualizacja strony?

Tak jest potrzebna ze względu na wprowadzanie nowych rozwiązań w sieci WWW (np.: AMP, Web Push Notifications) a przede wszystkim na wykryte luki w zabezpieczeniach dot. wtyczek, modułów, nowych typów ataków, które powodują rozsyłanie niechcianego SPAMU ze strony. Potrafią takie ataki nie jedną osobę i stronę/sklep unieruchomić. Zwykłe strony HTML bez systemu zarządzania treścią (WordPress, Joomla) również padają ofiarą takiego ataku.

Co to jest SSL?

Certyfikat SSL to narzędzie, które szyfruje dane przesyłane drogą elektroniczną (takie jak informacje przesyłane ze strony www do użytkownika i w drugą stronę, wiadomości e-mail itp.), pomiędzy serwerem a użytkownikiem w celu uniemożliwienia przechwycenia poufnych danych.  Certyfikaty SSL gwarantują wiarygodność stron internetowych, które chronią, a użytkownicy, którzy łączą się ze stroną zabezpieczoną certyfikatem SSL, mają absolutną pewność, że łączą się bezpiecznie z właściwym serwisem.

Czy potrzebny mi SSL?

Firmy, przedsiębiorstwa, prywatne blogi, serwisy i pozostałe podmioty, które mają witryny WWW, a zwłaszcza te prowadzące w sieci działalność usługową, powinny zabezpieczać swoje strony protokołem SSL. Szyfruje on dane, zapewniając użytkownikom bezpieczeństwo. Lepiej jest zobaczyć zieloną kłódkę w przeglądarce internetowej niż informację, że "witryna jest niezaufana".

Czy potrzebny mi jest certyfikat SSL?

Tak podmioty prowadzące w sieci działalność usługową, powinny zabezpieczać swoje strony protokołem SSL. Szyfruje on dane, zapewniając użytkownikom bezpieczeństwo. Lepiej jest zobaczyć zieloną kłódkę w przeglądarce internetowej niż informację, że "witryna jest niezaufana".

Co to jest SSL?

Certyfikat SSL to narzędzie, które szyfruje dane przesyłane drogą elektroniczną (takie jak informacje przesyłane ze strony www do użytkownika i w drugą stronę, wiadomości e-mail itp.), pomiędzy serwerem a użytkownikiem w celu uniemożliwienia przechwycenia poufnych danych.  Certyfikaty SSL gwarantują wiarygodność stron internetowych, które chronią, a użytkownicy, którzy łączą się ze stroną zabezpieczoną certyfikatem SSL, mają absolutną pewność, że łączą się bezpiecznie z właściwym serwisem.

Jakie metody płatności powinny być w sklepie internetowym?

Aktualnie najczęściej wybieraną metodą płatności elektronicznej są Przelewy24 jednak trzeba uwzględnić nie tylko procent od sprzedaży jak również przyzwyczajenie twojej grupy docelowej do danej płatności np: PayPal.

Jakie powinny być metody dostawy?

W zależności od sprzedawanego produktu oraz rynku, na który sprzedajemy (inny kraj lub kontynent) mogą to być DHL, UPS, Poczta Polska (rynek lokalny, najczęściej wybierany).

Czy potrzebuje social media?

Jak najbardziej tak aby móc budować markę.

Czy potrzebna mi jest aktualizacja sklepu?

Tak jest potrzebna ze względu na wprowadzanie nowych rozwiązań w sieci WWW (np.: AMP, Web Push Notifications) a przede wszystkim na wykryte luki w zabezpieczeniach dot. wtyczek, modułów, nowych typów ataków. Aktualizujemy wyłącznie gdy następna wersja naszego skryptu obsługującego sklep jest stabilna oraz dodatki jakie są w nim są również kompatybilne. Dodawane są również nowe możliwości oraz usprawnienia.

Pierwsze kroki przy rozpoczęciu współpracy dot. poprawek na hostingu zleceniodawcy

1. Rozmowa i poznanie Twoich oczekiwań

2. Klauzuli poufności (niezbędnej przy otrzymaniu dostępów)

3. Przygotowanie ewentualnej wizualizacji i specyfikacji

4. Prace graficzne w przypadku gdy nie ma projektu graficznego

5. Prace programistyczne

6. Sprawdzenie przez zleceniodawcę wskazanych poprawek

7. Rozliczenie

Pierwsze kroki przy rozpoczęciu współpracy dot. strony internetowej
1. Rozmowa i poznanie Twoich oczekiwań

2. Podpisanie umowy oraz klauzuli poufności (niezbędnej przy otrzymaniu dostępów)

3. Przygotowanie wizualizacji i specyfikacji

4. Prace graficzne w przypadku gdy nie ma projektu graficznego

5. Prace programistyczne

6. Rozliczenie

7. Przekazanie działającej strony

Do każdego projektu podchodzimy indywidualnie i dobieramy rozwiązania ściśle dopasowane do potrzeb naszych klientów, do Twoich potrzeb!
Jakie informacje są potrzebne do budowy strony?
  • Najważniejsza informacja to tematyka strony
  • Czy posiadasz już projekt graficzny?
  • Czy masz już przygotowaną zawartość merytoryczną?
  • Czy posiadasz logo?
  • Czy posiadasz szkic?

Wszystkie te informacje zmniejszą koszty stworzenia strony podczas jest tworzenia.

Jak to możłiwe, że trudne do zrealizowania funkcjonaności można stworzyć bardzo szybko?

Dlatego, że już są obecne na rynku w postaci gotowych modułów, wtyczek lub już napisanych skryptów.

Co powoduje najczęściej opóźnienia w projekcie?
  • Brak konkretnej decyzji  sprawie ukończenia projektu graficznego lub jego brak
  • Mylna koncepcja co do funkcjonalności w sklepie lub stronie (dlatego należy precyzyjnie ją opisać)
  • Duża ilość osób decydująca o projekcie ze strony zleceniodawcy - dlatego należy wybrać jedną do kontaktu, która już ma ustaloną wersję
Czy potrzebuję umowy o poufności (NDA)?

Tak. Wprawdzie każda współpraca powinna być oparta na zaufaniu, ale nie można wykluczyć, że druga strona wykorzysta poufne informacje do własnych celów. Formą zabezpieczenia przed takim działaniem, bądź narzędziem łagodzącym jego skutki może być zawarcie umowy o zachowaniu poufności. Przed podaniem dostępu FTP lub podaniem dostępu do zaplecza strony lub sklepu to jest wręcz obowiązkowe!

Czy pobieramy zaliczki?

Nie pobieramy zaliczek na:

  • wykonywane poprawek na hostingu klienta
  • wykonanie prostej (bez systemu CMS) strony internetowej
  • wykonanie sklepu internetowego na platformie Shoper
  • wykonanie sklepu internetowego na platformie PrestaShop
  • wykonanie sklepu internetowego na platformie Magento
  • wykonanie sklepu internetowego na platformie Woocommerce
Co to jest ksiega znaków?

To standaryzacja logo - opis budowy logo i przykłady jak należy znak stosować dla prawidłowego używania. Bardzo rozbudowana księga zawiera bardziej szczegółowe opracowania oraz konkretne projekty realizacyjne z użyciem logo i logotypu (WWW, samochody, reklama zewnętrzna itp). Zasad w niej zawartych powinno się bezwzględnie przestrzegać dla dobra i jednorodnego wizerunku firmy.

Podstawowa Księga Znaku powinna powstać wraz z projektem logo. Księgi Znaku obejmuje przeważnie 7 kart z elementami podstawowymi oraz kilka kart przykładów zastosowania logo.
Zawartość karty

  •     opis znaczenia logo lub logotypu
  •     opis budowy logo lub logotypu
  •     kolorystykę
  •     pole ochronne wokół logo
  •     warianty logotypu, wersje mono i achromatyczne
  •     zestaw znaków firmowego kroju pisma oraz zalecane odmiany i wielkości
  •     przykłady prawidłowej i nieprawidłowej formy logo.
Dlaczego logo jest takie drogie?

Ponieważ logo jest tworzone raz w życiu ewentualnie potem jest robiona jego modyfikacja aby przystosować do aktualnych trendów. Płaci się również za księgę znaków, badania i jego odbiór przez konsumentów.  Tworzy je się w formacie wektorowym, czyli takim, który umożliwia powiększanie go do dowolnych rozmiarów, bez jakiejkolwiek utraty jakości a tego nie da się zrobić w 5 minut.

Czy stać Cię na to, aby wydrukować kolejne 50.000 ulotek po to, aby logo nie było pomarańczowe, a czerwone? A co zrobisz, jak trzeba będzie kiedyś wydrukować coś innego? Będziesz się stresować, czy druk wyjdzie dobrze czy nie? Będziesz się wstydzić za każdym razem kiedy będziesz musiał wręczyć swoją wizytówkę potencjalnemu klientowi?  Patrząc na przyszłość, zawsze bardziej będzie się opłacało zlecić zrobienie logo profesjonalnie, kto ma w tym doświadczenie, mimo że koszt jednorazowy może być większy. Za dodatkowe pieniądze zyskujesz gwarancję, że logo będzie służyć firmie przez długie lata, a Ty już nie będziesz do niego dopłacał.

Co zrobić gdy nie posiadam logo w formacie wektorowym?

W sytuacji, gdy nie posiadasz w formacie wektorowym, ale posiadasz logo w formacie JPG (format przeznaczony głównie do internetu), szukamy innego rozwiązania, np. próbujemy to przerysować. Może zdarzyć się jednak sytuacja, że będzie to bardzo skomplikowane - bo np. logo jest tak małe, że ciężko wychwycić szczegóły - wówczas wymaga to od nas więcej pracy i musimy doliczyć dodatkowe koszty. A można było tego uniknąć.

Dlaczego tanie logo jest złe?

Otóż bardzo ważną rzeczą, o której „tani” graficy zdają się zapominać, albo po prostu nie mają odpowiedniej wiedzy - to fakt, że klient wraz z gotowym logo powinien otrzymać tzw. księgę znaku.  Jest to opis budowy logo i zasady stosowania go w taki sposób, aby zawsze zachować spójny i prawidłowy wizerunek firmy, niezależnie od rodzaju wykorzystanego narzędzia reklamy.

Często też sami właściciele projektują logo takie jak im się podoba w programie do generowania logo jednak nie jest ich zmysł poparty żadnym badaniem względem wizerunku. W tym przypadku nie działa zasada klient nasz Pan a zasada jego klienci to nasi Państwo.

Dlaczego Pozycjonowanie i są potrzebne mojej firmie?

W dzisiejszym świecie Twój sukces zależy od tego jak łatwo Cię odszukać w wyszukiwarce internetowej. Twoi potencjalni klienci rzadziej szukają produktów i usług chodząc od drzwi do drzwi firm - a zwyczajnie wyszukują potrzebnych im produktów/usług online. Pytanie - czy chcesz by Twoi klienci widzieli Twoją konkurencję w wynikach wyszukiwania zanim zobaczą Ciebie?

Co to jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie to szereg działań prowadzących do wysunięcia strony Twojej firmy na jak najwyższe pozycje wyników wyszukiwania w wyszukiwarkach. W Polsce zdecydowanie największą wyszukiwarką internetową jest Google w związku z czym to duża widoczność w wynikach wyszukiwania Google ma dla Twojej firmy kluczowe znaczenie. Im lepsze pozycje tym większy ruch na Twojej stronie a co za tym idzie - tym większa sprzedaż.

Co to są naturalne wyniki wyszukiwania?

Naturalne/organiczne wyniki wyszukiwania to po prostu - nie reklamy. Są to wyniki wyszukiwania, wybierane przez robota Google. Google decyduje, która strona jest tym co chciałby odnaleźć użykownik po wpisaniu danej frazy do wyszukiwarki. Zazwyczaj nad wynikami wyszukiwania organicznego widać reklamy AdWords - te stanowią nieorganiczną część wyników wyszukiwania. Ponieważ pojawiają się one ponad wynikami wyszukiwania, które są efektem pozycjonowania warto zastanowić się nad umieszczeniem tam także naszej witryny. O tym jak to zrobić możecie sprawdzić w sekcji Online Marketing.

Co to jest optymalizacja?

Są to wszystkie czynności związane z zładowaniem strony internetowej najlepiej w wszystkich możliwych przeglądarkach internetowych najszybciej jak tylko możliwe.

Co robimy w ramach prowadzania kampanii online marketingowych?

Dla każdego biznesu inna strategia marketingu online ma sens. Jeżeli zależy Ci na rozpoznawalności Twojej marki, warto jest prowadzić reklamy graficzne w ramach Google AdWords oraz na Facebooku czy Pintereście. Jeżeli chcesz szybko zacząć sprzedawać swoje produkty tworzymy Ci kampanię w wyszukiwarce Google w ramach Google AdWords. Piszemy reklamy, pilnujemy Twojego budżetu reklamowego, dobieramy i analizujemy słowa kluczowe, tworzymy grafiki reklamowe, sprawdzamy wysokość sprzedaży spowodowaną przez nasze reklamy i wysyłamy Ci miesięczne raporty.

Czym różni się pozycjonowanie od online marketingu?

Pozycjonowanie to sposób optymalizacji Twojej strony i stworzenie wrażenia, że jest popularna w sieci, tak by Google i inne wyszukiwarki indeksowały ją wysoko w wynikach wyszukiwania. W online marketingu płacisz za to by być Twoja reklama była widoczna ponad wynikami wyszukiwania naturalnymi i płacisz Google za każde kliknięcie. Efekty online marketingu widać natychmiast, pojawiasz się w wynikach wyszukiwania od razu a znikasz wtedy kiedy wyczerpiesz budżet Google. Formami online marketingu są także reklamy na Facebooku, Instagramie, Tweeterze, Pintereście.

Jak rozliczać się za prowadzenie reklamy i zasilać budżet w Google i na Facebooku?

Możesz wpłacać budżet do Google czy na inne portale społecznościowe sam a nam płacić tylko za prowadzenie Twojej reklamy. Możesz też wpłacać nam od razu kwotę na zasilenie budżetu i za naszą pracę a my zasilimy budżet za Ciebie. Masz dostęp do konta AdWords a więc możesz w każdej chwili sprawdzić i zmienić budżet Twoich kampanii w AdWords oraz dokonać nagłych zmian w kampaniach.

Jak mogę sprawdzać Waszą pracę?

Masz dostęp do swojego konta AdWords a także konta w Google Analytics, widzisz ile osób wchodzi na Twoją stronę dzięki naszym reklamom, jak się na tej stronie zachowują i co kupują. Dzięki tym danym my wciąż dostosowujemy Twoje reklamy do potrzeb klientów i produktów, które w danym okresie są dla Ciebie najważniejsze.

Czy jest audyt techniczny strony internetowej?

Jest to sprawdzenie pod kątem występowania błędów występujących w kodzie HTML, CSS.

Co to jest domena?

Domena jest elementem adresu internetowego, który kieruje internautów na żądaną stronę. Domeny są kojarzone najczęściej z nazwami własnymi firm lub produktów.

Co to jest subdomena?

Subdomena to adres internetowy utworzony w ramach istniejącej już domeny głównej. Wybrana przez użytkownika nazwa subdomeny pojawia się po lewej stronie domeny internetowej i jest oddzielona od niej kropką. Subdomeny działają jak odrębne adresy i mogą kierować użytkownika na inną usługę niż domena główna. Przykład:   http://subdomena.domena.pl

Co to jest opcja na domenę?

Opcja na domenę pozwala zarezerwować pierwszeństwo do kupna domeny, która obecnie jest zarejestrowana. Gdy domena zwolni się z powodu np.: nieopłacenia rachunku lub rezygnacji przez dotychczasowego właściciela, wtedy adres automatycznie jest rezerwowany na rzecz posiadacza ważnej Opcji na domenę.

Czy mam gwarancję przejęcia domeny z opcją na domenę?

Na każdą domenę można założyć tylko jedną opcję, dlatego otrzymujesz gwarancję, że w przypadku jej zwolnienia się to Ty zostaniesz jej właścicielem. Jeżeli domena jest obserwowana przez inne osoby to licz się z konkurencją.

Co to jest certyfikat Let’s Encrypt?

Wydawany w pełni automatycznie przez organizację Let’s Encrypt bezpłatny certyfikat SSL. Jest inicjatywą powołana przez organizację pożytku publicznego jaką jest Internet Security Research Group a projekt sponsorują takie podmioty jak Mozilla, Cisco, HP i wiele innych. Organizacja dba, by wygenerowane przez Let’s Encrypt certyfikaty były uznawane przez najpopularniejsze przeglądarki jako zaufane. Organizacja autoryzuje aktualnie certyfikaty typu DV (Domain Validation). Przypominamy: certyfikaty generowane są bezpłatnie jednak hosting musi je obsługiwać!

Czym różni się Let’s Encrypt od pozostałych certyfikatów?

W kwestii bezpieczeństwa certyfikat nie różni się niczym w przeciwieństwie do płatnych certyfikatów. Niestety Let’s Encrypt nie jest objęty żadną gwarancja wystawcy i obejmuje tylko pojedynczą domenę / subdomenę. Oznacza to, że nie ma możliwości wygenerowania certyfikatu typu Wildcard. Dodatkowo certyfikatu nie można wygenerować w przypadku domen IDN.

Jakie są rodzaje certyfikatów?

Rodzaje certyfikatów możemy podzielić na 2 grupy: rodzaju walidacji oraz typ certyfikatu.

Rodzaj weryfikacji:

  • Certyfikaty DV (Domain Validation) - certyfikat wystawiany jest na podstawie automatycznej weryfikacji prawa podmiotu do posługiwania się domeną. Zapewnia jedynie szyfrowanie, bez konieczności potwierdzenia tożsamości właściciela certyfikatu. Czas potrzebny na wystawienie certyfikatu to nawet kilka minut
  • Certyfikaty OV (Organization Validation) - certyfikat do wystawienia prócz podstawowej weryfikacji prawa do domeny, przeprowadzana jest weryfikacja podmiotu na podstawie przesłanych dokumentów. Wydanie certyfikatu trwa od 3 do 5 dni.
  • Certyfikaty EV (Extended Validation) - certyfikat najwyższego poziomu bezpieczeństwa. W celu jego wydania przeprowadzana jest szczegółowa weryfikacja podmiotu. Pozwala na korzystanie z tzw. zielonego paska. Wydanie certyfikatu może potrwać od 7 do 14 dni.

    Typ certyfikatu:

        Standard SSL - standardowy certyfikat, obejmujący pojedynczą domenę zenbox.pl oraz jej subdomenę www.zenbox.pl
        Wildcard SSL - certyfikat obejmujący ochroną domenę główną oraz wszystkie subdomeny się w niej znajdujące. Więcej informacji znajduje się w artykule: Certyfikat typu Wildcard - czym jest i do czego służy ?
        Multi-Domain / SAN SSL - ceryyfikat chroniący nawet do 210 domen wraz z ich subdomenami
        Free SSL - darmowe certyfikaty SSL. Najpopularniejszym certyfikatem jest certyfikat Let's Encrypt, który szczegółowo opisaliśmy w naszej bazie wiedzy: Let's Encrypt
Sender address rejected: not owned by user

Tego typu komunikat może się pojawić, gdy uwierzytelnienie nastąpi na jedno konto e-mail, ale sama wysyłka będzie następowała z innego konta.  W aplikacji e-mail należy wtedy zweryfikować dane służące do logowania się do serwera SMTP. Prosimy zweryfikować pole adresu nadawcy oraz upewnić się, że podane hasło jest prawidłowe. Nadawcą maila podawanym na etapie sesji SMTP (envelope sender) może być tylko konto, na które następuje logowanie.